Zo kun je de hersenontwikkeling van jonge kinderen stimuleren
Hoe stimuleer je als pedagogisch professional en ouders de hersenontwikkeling van kinderen?
Daarbij zijn de eerste drie levensjaren, ook wel de eerste duizend dagen genoemd, essentieel.
Cathy van Tuijl, die gespecialiseerd is in het brein van jonge kinderen ‘Dan wordt het fundament gelegd'.
Als je dat later nog moet repareren, omdat het kind te weinig aandacht heeft gehad, dan kost dat ontzettend veel moeite. Kernbegrip in deze ontwikkeling is sensitieve responsiviteit.
’ Hier word mee bedoeld dat een ouder of professional adequaat reageert op de behoefte van het kind. Zodra dit proces niet gestimuleerd wordt stopt de ontwikkeling.
Wat gebeurt er in de hersenen wanneer een kind zich ontwikkelt? Het brein bestaat uit allerlei verschillende verbindingen zoals emotie, motorische vaardigheden, logisch nadenken, taal, geheugen en gedragscontrole.
De ontwikkeling zorgt ervoor dat de verbindingen met elkaar samenwerken.
Professionals en ouders kunnen die ontwikkeling stimuleren
De professional of ouder moet weten waar de aandacht van een kind naartoe gaat. Door dit goed te observeren kan je een duidelijke reactie geven op de aandacht van het kind.
Zo zou je een object kunnen aanreiken, zodat het kind ermee kan spelen. Zolang het maar duidelijk in reactie is op de aandacht van het kind. Dat is soms nog best lastig te lezen.’
Daarbij is het van belang dat professionals en ouders de signalen leren herkennen.
Als het kind nog heel jong is, beweegt het met de armen en benen wanneer het enthousiast wordt.
Op dat soort reacties moet je letten. Als ze ouder zijn, zijn ze vaak zelf in staat om naar een bepaalde hoek te lopen en materiaal te kiezen waar ze belangstelling voor hebben. Of ze reageren op muziek door te gaan dansen.
Ook daar kun je op inspelen. Alles om ervoor te zorgen dat je ze stimuleert in waar ze aandacht voor hebben.’
Kansrijke start
Als professional of ouders zorg je er zo mede voor dat een kind een kansrijke start krijgt.
‘Je geeft kinderen de kans om blijmoedig de wereld te verkennen, terwijl ze tegelijkertijd iets leren'.
Zo krijgt het kind zelfvertrouwen. En de hechtingsrelatie tussen de volwassene en het kind wordt versterkt.
Daarnaast is het belangrijk dat we kinderen de tools geven die ze later in de samenleving nodig hebben. Taal, motorische activiteiten, en het benoemen van emoties.
bron: kinderopvangtotaal